Makov

Turistika a cykloturistika

Bumbálka - Centrum - Prameň Kysuce

Iný variant predchádzajúcej trasy:

• moravsko-slovenský hraničný prechodu Bumbálka ( turistické stredisko pri hraniciach s ČR )- sedlo (895 m. n. m.)- po červenej značke úzkou rovinatou cestičkou pozdĺž česko - slovenskej hranice. Približne po 1,5 km sa otvorí pekný výhľad na Lysú Horu - Moravskosliezke beskydy, a odpojíte sa z asfaltovej cesty na poľnú.
  • pokračujte miernym klesaním na k rázcestiu Smutníky
  • Z rázcestia Smutníky sa vydajte po modrej na sedlo nad Bitalovcami. Napojíte sa na Kysuckú cyklomagistrálu. Nachádza sa tu asi 1km dlhý úsek kamenistej cesty lesom tak zvýšte opatrnosť.
  • Kamene vystrieda pohodlný asfalt vedúci až do centra Makova. Tu si dajte pauzičku na občerstvenie.
  • Po Kysuckej cyklomagistrále pokračujte do lokality Makov – Kopanice - mierne stúpanie po asfaltovej ceste.
  • Za rázcestím  Kopanice neďaleko od cesty je pripravený výšlap k prameňu rieky Kysuca.
  • Cesta pokračuje do ČR do Leskového (to už je však trasa dlhšia než 20 km)
  • Alebo sa od prameňa rieky vrátite do centra (pozri prírodné a kultúrne zaujímavosti obce)

Makov Centrum - Bumbálka

Číslo trasy: 5401, zelená
Dĺžka: 9 km
Prevýšenie: 450 m
Obtiažnosť: šport – MTB bicykle

Cyklotrasa  sa začína na Makove pri železničnej stanici. Vyrazíte  popri Kysuci a po 100 m ste na križovatke. Odbočíte vpravo do časti Potok, kde súbežne s modrou turistickou značkou idete proti prúdu Pavelkovského potoka. V doline je asfaltová cesta, ktorej kvalita sa so stúpaním zhoršuje a prechádza na lesnú cestu, po ktorej sa dostanete do osady Bitalovci. Stúpate cez osadu ku kaplnke v sedle Nad Bitalovcami. Na rázcestí turistických značiek pokračujete vľavo lesnou cestou do osady Hlboké s krásnymi výhľadmi na Kysucké usadlosti. Prejdete pomedzi domy a na rázcestí odbočíte vpravo. Budete traverzovať okolo vrcholu Beskyd (900 m n. m.) a krátko klesať do osady Smutníky. Tu na križovatke turistických trás prejdete z modrej značky na červenú. Čaká vás krátke prudké stúpanie k Masarikovej chate a odtiaľ baladická časť na Bumbálku, do známeho turistického a lyžiarskeho centra.

Z Bumbálky sa môžete po štátnej ceste č. 18 vydať smerom do Českej republiky, alebo sa vrátiť (cez cestný hraničný prechod) späť do Makova.

Dolný Kelčov - Kasárne

Číslo trasy: 2401, modrá
Dĺžka: 14 km
Prevýšenie: 400 m
Obtiažnosť: šport - cestné bicykle

Cyklotrasa sa začína na Dolnom Kelčove pred železničnou stanicou odkiaľ sa po štátnej ceste č. 487 dostanete do Makova. V Makove pokračujete ďalej po štátnej ceste I. triedy č. 18 hore obcou až po chatu Makov. Tu odbočíte vľavo na vedľajšiu cestu na Kopanice. Po 2 km mierneho stúpania sa dostanete na križovatku. Po ceste vľavo si môžete zájsť približne 1 km  do osady u Papají, kde sa nachádza  unikátny exemplár 500-ročného brestu hrabolistého, najstaršieho a anjmohutnejšieho v strednej Európe. Značkovaná trasa pokračuje smerom vpravo stúpaním do sedla Lemešná. V sedle na hranici s ČR je pamätník bojov SNP - partizánskej skupiny Jána Ušiaka. Ďalej pokračuje po asfaltovej ceste. Po 2 km odbočíme vľavo na Bútorky. Posledných 500 m nás čaká mierne klesanie k chatám na Kasárňach.
Tu sa naskytnú  ďaleké výhľady na Kysuckú vrchovinu, Moravskosliezske Beskydy a Vsetínske vrchy.
Z Kasárni môžete pokračovať regionálnou cyklotrasou do Veľkých Karlovíc v ČR.